De lancering van mijn Gloednieuwe Website

Ashley Wills • 21 mei 2024

Van HR-professional naar autodidact webdesigner: mijn reis naar een nieuwe online presence

Na maanden van hard werken en veel leren, is mijn gloednieuwe website eindelijk live!


For those who don’t know me, ik ben de Quality of Work Life consultant van QWL Consulting, waar organisaties worden geholpen om "vrede te sluiten met hun werknemers in plaats van raging war for talent". Voordat ik QWL Consulting oprichtte, werkte ik als HR-professional in de uitzendsector en consultancy. Maar mijn reis begon eigenlijk veel eerder, met een stevige basis in de ziekenhuiswereld, dankzij mijn academische achtergrond in Geneeskunde en Health Promotion & Health Education.


Een onconventioneel pad dat de perfecte mix vormt voor wat ik probeer te bereiken met QWL Consulting: A High Quality of Work Life for all met evidence-based workplace well-being programs. De reden dat ik een nieuwe website nodig had is simpel: every business heeft er eentje nodig in dit digitale tijdperk. Ik had een centrale plek nodig om mijn aanbod te presenteren en mijn visie als ondernemer te delen.


Mijn proces van de Website-development


Onderzoek en Planning

Ik had al een hoop research gestoken in de ontwikkeling van mijn website, maar ik liep steeds aan tegen het helder verwoorden van mijn visie en het kristalliseren van wat mijn aanbod nou eigenlijk exact zou inhouden en hoe ik aan pricing moest doen. Gelukkig werd dit door gesprekken met potentiële klanten, voormalige collega’s en family members, en het bezoeken van IT en gezondheidsbeurzen steeds duidelijker.


Als onderdeel van de KBC BoostPack (sponsoren deze post niet maar ik wil ze toch noemen 😉) kwam ik terecht bij Telenet voor webhosting en basis webdesign. Ik dacht dat daarmee de kous af was, but damn, you need more to build a website. Copywriting skills, webdesign en een heldere visie.

Had ik al genoemd dat als ik 'the internet' mag geloven het een bedrijf tussen de 2500 en 40000 euro kan kosten om een website op maat te laten maken? Well, I’m a lean start-up so I don’t have that kinda money 😉. Dus wat heb ik gedaan? Ik ben full autodidact modus gegaan.


De Besparing én autodidact mode

De autodidact modus zag er als volgt uit: vele YouTube tutorials bekijken over building websites en landingpages, cursussen volgen over online marketing, en boeken lezen over het onderwerp. Een boek dat ik toch wel echt super sterk vond is Love-Based Copywriting, right up my alley en echt passend bij mijn persoonlijke stijl. Ook niet gesponsord, but this book is so good, a free shout out is op z’n plaats.


Technische Aspecten en Tools

Naast de creatieve kant was er ook een technische kant. Webhosting, domeinnaamregistratie en beveiligingscertificaten waren allemaal zaken die geregeld moesten worden. Gelukkig was ik in staat om veel van deze zaken zelf te regelen, dankzij de hulp van Telenet (nope ook geen sponsor) en de vele online resources die beschikbaar zijn. Notion (nee, echt! In deze post zitten geen sponsors) hielp me om mijn ideeën te organiseren en de voortgang bij te houden. Het gebruik van Notion bespaarde me veel tijd en stress.


Tijd voor actie, een stok achter de deur

Na de eerste run van mijn signature keynote over evidence-based workplace well-being (lees tof verslag van Insilencio hier) en toen ik eind april de pledge (lees full post) deed om aan de slag te gaan met mijn YouTube channel, werd ik gedwongen om dit proces af te ronden, te stoppen met researchen en gewoon te doen.


Nooit af

Dit betekent niet dat de website af is, het zal altijd een work in progress zijn. Zolang ik leer en ontwikkel, zal mijn website mee evolueren. Maar het begin is er en nu kan ik starten met de YouTube-reis (en het leerproces wat hierbij komt kijken, denk aan talking to the camera, more storytelling, video editing, etc.), maar ik ben er klaar voor. Ik geniet hier zo van!


Wat heb ik geleerd over Webdesign?


Copywriting en Storytelling

Goede copywriting en storytelling zijn cruciaal. Het is niet genoeg om informatie op je website te zetten; je moet je verhaal vertellen op een manier die resoneert met je doelgroep.

Webdesign en UX

Naast copywriting leerde ik ook veel over webdesign en user experience (UX). Een mooie website is belangrijk, maar gebruikers moeten makkelijk kunnen vinden wat ze zoeken. Daarom besteedde ik veel aandacht aan de navigatie en layout van mijn site.

Online Marketing

Het laatste grote leermoment was online marketing. SEO, social media marketing en e-mail marketing zijn essentieel om verkeer naar je site te krijgen en bezoekers te converteren naar klanten.


Allemaal zaken waar ik mij nog verder in wil verdiepen. Deze skills perfectioneren zal denk ik veel doen voor de verdere groei van de verschillende aspecten van mijn business.


Samengevat:
Wat heeft dit DIY webdesign project betekend voor mij als ondernemer en QWL Consulting?


  • Kostenbesparing: Het zelf bouwen van mijn website heeft me enorm veel geld bespaard. Zoals eerder genoemd, kan een op maat gemaakte website tussen de 2500 en 40000 euro kosten. Door het zelf te doen, heb ik deze kosten kunnen vermijden en dat geld kunnen investeren in andere belangrijke aspecten van mijn onderneming.
  • Nieuwe Vaardigheden: Naast de kostenbesparing heb ik ook veel nieuwe vaardigheden opgedaan die van onschatbare waarde zijn voor mijn bedrijf. Van copywriting en webdesign tot online marketing, ik heb een breed scala aan vaardigheden ontwikkeld die ik in de toekomst kan blijven gebruiken en verder kan ontwikkelen.
  • Persoonlijke Groei: Het proces van het bouwen van mijn website heeft me ook op persoonlijk vlak veel gebracht. Het heeft me laten zien dat ik in staat ben om grote uitdagingen aan te gaan en te overwinnen, en het heeft me een gevoel van voldoening en trots gegeven dat moeilijk te evenaren is.


Conclusie

Ik ben ontzettend blij en trots dat mijn website eindelijk live is. Het was een lange weg met veel leermomenten, maar het resultaat is iets waar ik echt trots op ben. Voor iedereen die overweegt om zelf een website te bouwen, mijn advies is: ga ervoor! Het is een uitdagend proces, maar ook ongelooflijk bevredigend en leerzaam. Learn as you go. Als je vragen hebt of gewoon hallo wilt zeggen, stuur me dan een mailtje op ashley.wills@qwlconsulting.be. Je favoriete recept om toe te voegen aan mijn Notion-database is ook altijd welkom. 😁


door Ashley Wills 4 juni 2024
Hoe een inclusieve en participatieve aanpak de betrokkenheid en effectiviteit van jouw workplace well-being initiatieven kan verhogen. 
door Ashley Wills 29 mei 2024
Van Notitieblokken naar Notion: Waarom ik een tweede brein bouwde om mijn Quality of (Work) Life te verbeteren

Schrijf je in voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief van QWL Consulting. Vol praktische how-to’s, insider tips en cutting-edge strategieën en methoden. Om jouw organisatie te helpen evidence-based workplace well-being te bedrijven. Make love not war (for talent) 😉.

Blijf op de hoogte!

INSCHRIJVEN